06 Jul 2015
július 6, 2015

Gluténmentes lisztek

Írások

Néhány gluténmentes “alapliszt” az egészséges életmódhoz…

Többen kértétek, hogy írjam le, melyik magliszt mire való, hogy viselkedik sütés közben, mit kell róla tudni…stb.
Itt egy kis lista, messze nem tartalmaz mindent, de a legfontosabb liszteket igyekeztem kigyűjteni Nektek, amikkel már nagyon sok finomságot el lehet készíteni!!!

Maglisztek:
A maglisztek, más néven pellet lisztek, a különböző magok hideg sajtolási maradékának megőrlésével keletkeznek. Az így nyert lisztek kiválóan alkalmasak a búzaliszt helyettesítésére. Tartalmazzák a magok értékes tápanyagait, miközben az olajtartalom kinyerése után omega-6 tartalmuk jelentősen csökken.
Első körben egy-két fajta lisztből is tökéletesen elkészíthető rengeteg étel, nem kell feltétlenül több fajta lisztet összekeverni.

Mandulaliszt: Hántolt vagy hántolatlan mandula őrleménye. Alapvetően sós és édes ételek elkészítésére is alkalmas, mert nem túl intenzív az íze, de ha valaki nagyon nem szereti a marcipános ízt, akkor ebből ne használjon sokat, mert ki lehet érezni belőle egy picikét. Ettől még kiegészítő liszt lehet valamilyen egyéb liszt mellett.
100 g tápanyagtartalma: 316 kcal, fehérje: 41,9 g, zsír: 12 g, ch: 10 g

Kókuszliszt: A legolcsóbb megoldások egyike. Elsősorban édes ételek elkészítéséhez ajánlom, mert elég intenzív a kókuszos íz. Könnyen megszívja magát, így pl. palacsinta készítésénél óvatosan adagoljuk, mert 1 perc alatt megduzzad.
100 g tápanyagtartalma: 259 kcal, 19,3 g fehérje, zsír: 8,6 g, ch:26,4 g

Lenmagliszt: Főleg kenyerek, sós ropogtatni valók, sós muffinok sütéséhez ajánlom, szintén az olcsóbb lisztekhez tartozik. Ezt is lehet vegyesen használni, például egy kis tökmagliszttel keverve nagyon finom.
100 g tápanyagtartalma: 526 kcal, fehérje: 22,2 g, zsír: 42,3 g, ch: 14,1 g

Szezámpehely: Elsősorban sós ételek elkészítéséhez ajánlott, inkább kiegészítő jelleggel, például lenmagliszt mellé.
100 g tápanyagtartalma: 633 kcal, fehérje: 24 g, zsír: 56 g, ch: 8 g

Tökmagliszt: Hántolt tökmag őrleménye, intenzív, jellegzetes íze miatt főleg kiegészítő lisztként ajánlom pl. lenmagliszt mellé, úgy nagyon finom. Sós ételek elkészítéséhez ajánlom.
100 g tápanyagtartalma: 384 kcal, fehérje: 54 g, zsír: 12 g, ch: 15 g

Gesztenyeliszt: Viszonylag semleges az íze, pl. tésztát is lehet belőle gyúrni, de palacsintákhoz is nagyon finom. Szénhidráttartalma viszont magasabb, mint a többi liszté, ezért hogyha valakinek ez fontos szempont, akkor ne a gesztenyeliszttel készítsen mindent.
100 g tápanyagtartalma: 344 kcal, fehérje: 6,29 g, zsír: 3,66 g, ch: 71, 4 g

Útifű maghéj: 85% rosttartalma van. Sokan használják a kenyerek vizes állagának megszüntetésére. Nem utolsó sorban nagyon egészséges is, többek között emésztést elősegítő hatása is van, vagyis sütéstől függetlenül is fogyasztható például egy pohár vízben elkeverve. Süteménybe nem kell belőle sokat használni, én egy-két evőkanállal szoktam csak beletenni az adott kenyérbe, édességbe. Zselésítő “képessége” is van, így erre is bátran használhatjuk.

A lista nem teljes, igyekeztem a legalapvetőbb és legkönnyebben beszerezhető liszteket összeszedni, hogy gördülékenyebb legyen az elindulás. Azt gondolom, hogy ezek közül is, ha már pl. lenmaglisztet és kókuszlisztet beszerez az ember, sok mindent ki lehet próbálni, de nyilván annál izgalmasabb ízű lesz az adott étel, minél több fajta lisztet használunk hozzá. Nagyon igaz ez a kenyerek elkészítésére, isteni ízt kapunk, ha mondjuk egy kis tökmaglisztet is teszünk hozzá…
A fent említett maglisztek beszerezhetőek a bioboltokban, drogériákban és természetesen paleo boltokban is.
De nem csak boltban vehetjük meg az alapanyagot, hanem otthon is elkészíthetjük a legtöbbjüket, ha az adott magot megőröljük. Viszont azt tudni kell, hogy az őrölt magok zsírtartalma 40-60%, míg a hidegen sajtolt magok őrleménye csak 15-20% zsírt tartalmaz. A normál lisztek (zab/búza/kukorica…) csak kb 5% zsírt tartalmaznak. A hidegen préselt maglisztek így jobban hasonlítanak a hagyományos lisztekhez.

Ha bármilyen kérdésetek merül fel ezzel kapcsolatosan, írjatok nyugodtan! :-)

Barbi

About the Author